"Setiap cerita yang dikarang di dalam blog ini adalah hak milik penulis. Sebarang ciplak adalah tidak dibenarkan. Terima kasih."

Search This Blog

Monday, January 12, 2015

Pilih Aku Atau Dia [Bab 23]





Daneal hanya memandang sepi kedua-dua kereta yang baru sahaja bergerak keluar dari garaj. Bibirnya mengukir senyuman meskipun hatinya sudah tidak senang duduk. Hope, everything gonna be okay.


“Dorang semua nak pergi mana?” Suara lembut itu menyoal. Daneal menoleh. Senyumannya terukir. Biarlah sekali ni aje dia melayan perempuan seksi ni.


“Pergi majlis bertunang.” Gembira dia menjawab.


“Ohh.. kenapa you tak ikut sama?”


“I ada kerjalah sekejap lagi. Lagipun, orang bertunang aje pun. Bukannya nikah. Bosan you know.” Tangannya sudah memutar pili paip, mahu mencuci keretanya.


“Bertunang memanglah bosan. Tapi seronok bagi pasangan yang akan ditunangkan tu. Happy gegiler. At last, dapat jugak bersama.” Daneal jeling wajah Dania.


“Yeah.. betul tu. Memang seronok.” Daneal mengenyitkan matanya. Biarlah si Dania ni tak perlu tahu sebenarnya majlis itu untuk dia dan Meera. Lagi senang. Nanti huru-hara jika minah kepocik ni tahu.


Telefonnya yang duduk diam dalam kocek seluar bergegar membuatkan Daneal terus melepaskan saluran paip ditangannya. Terkejut plus geli punya pasal. Dia menyeluk dalam kocek seluar dan mengeluarkan telefon bimbitnya.


Nama Meera yang tertera buatkan dia tersenyum. Matanya melirik pada Dania yang masih lagi berdiri di tepi pagar rumahnya dan memandang gelagat Daneal. Dia tersenyum.


“Assalamualaikum sayangg..” Suaranya dilembutkan. Perkara tipikal bila bercakap dengan kekasih.


“Waalaikumussalam. Neal.. bila family awak nak sampai rumah saya?” Suara Meera yang cemas membuatkan senyuman Daneal mati.


Kening Daneal ternaik. Kenapa? Dah tak sabar nak jadi tunang aku dah ke? “Dia orang dah on the way. Kenapa?”


“Macam mana nak cakap ek. Hmm, baru sekejap ni ibu saya dapat call dari mak cik saya kat kampung. Tok Wan saya sakit!”


“Apa kit?”


“Daneal..!” Meera mengembungkan pipinya. Masa-masa macam nilah dia nak memain.


Okay sorry.. it’s okay. Kita boleh postpone kan?”


Postpone, Daneal?


“Hmm.. sampai Tok Wan awak sihat. Atau sampai awak balik sini, okay?”


“Tapi awak sure awak nak postpone, Daneal?”


“Ye lah. Habis awak nak kita bertunang dalam kereta? Macam tu?”


“Pun boleh.” Meera tergelak. Keadaan tengah duk gawat, dia masih lagi boleh tergelak.


“Orang tak pernah buatlah, Meera.”


“Orang tak buatlah kita buat.”


“Err,,” Daneal terdiam. Ye tak ye. Orang tak buatlah dia buat. Cantik!


You give me a good idealah, my dear. Thanks.


Meera mati kata. Lelaki ni sungguh nak buat ke? Jangan buat gilalah, Encik Daneal! “Daneal..”


“Hmm?”


“Saya memain ajelah.” Suara Meera cemas. Masak aku macam ni.


“Oh ye ke? Tapi kalau saya nak buat jugak, awak nak cakap apa?”


“Daneal.. jangan main-main.”


Daneal tergelak.




NIEZAM menoleh ke kiri. Memandang adiknya. Bibirnya mengukirkan senyuman pabila melihat wajah adiknya yang sudah terlena. Jelas sekali wajah itu nampak berseri-seri apabila gadis itu sudah ditunangkan tiga jam setengah yang lepas.


“Niezam.. berhenti kat kawasan rehat depan tu. Ayah laparlah.” Suara Encik Khalid membuatkan sepasang mata Niezam memandang ke cermin pandang belakang. Kepalanya dianggukkan.


Kurang satu jam yang lepas, mak ciknya di kampung menghubungi Puan Mastura mengatakan yang Tok Wannya sudah stabil. Sebab itulah dia memandu dalam kelajuan sederhana sahaja. Tidaklah seperti tadi, 150 km/j kot!


Dia menukarkan siaran radio ke radio Era FM. Dan berkumandanglah sebuah lagu yang pernah dipopularkan oleh Nashrin.


Pijakan kaki bagai tak terasa

Setiap kali lihat kau tersenyum mesra
Tapi hati masih tak berani lagi
Menghampiri

Denyutan jantung aku tergendala

Kerana hati aku berkata-kata
Jangan terkena untuk kali kedua
Kan sengsara

Bukan aku tak sudi bersama

Cuma diri tak sanggup terluka
Dulu terlalu percaya
Tak sangka aku mangsa
Fobia cinta

Kini kau datang tawarkan segala

Bulan dan bintang seluruh angkasa
Namun aku masih ragu-ragu jua
Tak terima

Entah bila

Akan dapat percaya semula
Oh manusia yang kata
Cintai mereka
Adakah aku fobia cinta

Pap!


Lagu tu tepat mengena ke batang hidungnya. Terus terbayang wajah Sarah Asyikin. Kerana perempuan itulah dia tidak berani meletakkan harapan pada mana-mana perempuan untuk dicintai dan mencintai. Kerana perempuan itulah dia begini..


Adakah aku fobia cinta?


Berulang-ulang kali pertanyaan itu bermain-main dibenaknya. Aku fobia cinta ke? Kalau tak, kenapa aku tak boleh nak serahkan hati aku pada orang lain? Kenapa?


“Kita kat mana ni?” Suara serak itu mengejutkan Niezam. Pantas dia menggeleng. Apalah aku ni. Tengah drive pon boleh berangan bagai. Kalau accident tadi macam mana?


Dia pandang ke sebuah papan tanda besar di tepi jalan. Berdehem seketika sebelum menjawab, “Baru masuk Seremban.”


Meera meregangkan urat dilehernya. Sakitnya leher tidur tegak macam ni. Nak tilam! Nak bantal! Nak selimut!


Meera pandang luar. Patutlah sejuk semacam, hujan rupanya. Tangannya menurunkan suhu penghawa dingin. Apalah along ni. Tengah hujan macam ni pun nak guna suhu tinggi. Beku orang dalam ni kang!


“Tadi along dengar, telefon adik berbunyi. Tengoklah.. mana tahu urgent ke.” Beritahu Niezam.


Meera menurut. Dia mengambil telefonnya yang diletakkan di dashboard. Membuka kekunci skrin dan melihat ada satu mesej dari akauan WhatsAppnya. Dari Daneal.. bibirnya terus tersenyum.



Sampai mana? – Daneal

Meera pandang Niezam. “Kita kat mana ni?” Soalnya.


“Ishh.. kan dah bagitahu tadi.”


Meera tersengih. “Lupalah.”


“Seremban.” Malas dia bersuara. Susah cakap dengan orang yang simpan semua benda dalam shot-term memory ni. Bikin aku frust aje.


Pantas jemarinya menari-nari di atas skrin telefon.



Baru masuk Seremban – Meera

Ohh.. take care. Dah sampai nanti, beritahu ek.. – Daneal

Baru sahaja Meera mahu menaipkan sesuatu untuk dibalas pada Daneal, satu lagi mesej masuk. Dari Daneal lagi.



by the way, thanks and congratulations! – Daneal

Atas alasan? – Meera

..sudi jadi tunang saya. – Daneal

Meera tersenyum. Daneal tak cakap thanks pun, dia akan jawab welcome jugak!



Mentioned not! – Meera

“Dah. Jom?”


Meera terpinga-pinga apabila alongnya sudah mematikan enjin kereta. Kat mana ni? Dia pandang sekeliling. Ohh, kat kawasan rehat rupanya.


Dia menyangkut tas tangannya ke bahu kiri. Menolak pintu kereta dan terus keluar menyaingi langkah alongnya yang sedang memperbetulkan rambutnya.


“Dah handsome dah tu.” Tuturnya.


Thanks. I know it.” Kenyit mata pada adiknya. Meera tayang wajah toya.


Meera mendongakkan kepalanya. Memandang ke langit. “Kat sini tak hujan pulak ek? Tadi bukan main lebat.”


“Hmm.. Allah beri kita kesenangan supaya tak payah bersusah payah nak gunakan payung hanya semata-mata nak turun makan. Am I right?


“Yeahh.. alhamdulillah.”





MEERA mendengar keluhan Daneal disisinya. Tapi dia tidak mampu berbuat apa-apa. Salahke apa yang dia buat sekarang ni? Dia hanya memikirkan masa depan aje. Tak lebih dari tu.


“Awak pasti apa yang awak buat ni?” Tanya Daneal. Matanya memandang ke hadapan. Ke sebuah tasik yang dihiasi bunga teratai. Cantik!


“Ye saya pasti.”


“Kalau saya tak nak ikut keputusan tu?”


Meera terdiam. Dia pandang Daneal yang juga memandangnya. Sekejap cuma mereka berpandangan sebelum Meera memandang ke tempat lain. Jangan pandang lama-lama woo..


Daneal, pleasee. I'm beging you.


Daneal mengeluh lagi. “Okay. Saya akan ikut.”


Meera pandang Daneal. Matanya bercahaya. Bibirnya mengoyak senyuman. Macam tak percaya yang Daneal sudi mengikuti keputusannya.


Thanks.


Daneal senyum. Kalau itu apa yang Meera mahu, dia akan ikut. Alah, tunggu Meera cari kerja tak lama mana pun. Lagipun kata buah hatinya itu, dia akan bekerja di syarikat yang tidak jauh dari syarikat ayahnya sendiri. Lagilah senang. Boleh mintak tolong Encik Khalid untuk Meera dapat cuti bila-bila. Income banyak hot maa..


“Tapi tak lama, kan?”


Hmm.. depends on how much duit yang saya naklah.”


Meera tersenyum. Syukur alhamdulillah.

Bahunya yang ditepuk kuat menyebabkan dia melatah. Terus Meera menekup mulutnya. Matanya membulat. Tangan kanannya terus mencubit perut Niezam yang sudah ketawa terbahak-bahak dihadapannya.

Pandangan dari orang luar disekeliling mereka membuatkan Meera sedikit menundukkan mukanya. Malu beb! Nasib baik bakal mak mertua aku tak ada kat sini. Hu hu


“Apa ni along? Terkejut Meera.” Dia memuncung.


“Adik nak tinggal kat sini ke? Ibu dengan ayah dah lama masuk kereta tahu tak?”


Dahi berkerut. “Seriously?” Dipandang kerusi di tepinya. A’ahlah. Ibu dengan ayah dah tak ada kat sebelah. Ayoyo.. apa ni. Itulah, berangan lagi!


“Hmm.. dah jomlah.”


Niezam menarik lengan adiknya. Kalau tak, memang sampai bila-bilalah mereka akan duduk kat situ. Macam tak kenal adiknya tu. Hailahh..!


No comments:

Post a Comment

Buah fikiran anda amatlah di hargai.