Pages

Search This Blog

5 Jul 2015

Truth or Dare -37-




“Nah!” Aireen hulurkan satu mug nescafe untuk suaminya yang tengah menghadap laptop disofa ruang tamu. Kemudian, dia labuhkan duduk disofa yang lainnya. Tangannya capai remote control dan menekan setiap punat yang ada disitu. Dari siaran lain bertukar ke siaran yang lainnya. Maklumlah, mereka memang tak pasang Astro buat masa ni. Sebab mereka jarang ada di rumah. Membazir aje kalau pasang Astro tapi tak tengok pun siarannya.

            “Thanks.” Sekejap sahaja Fawwaz angkat wajah, lepastu dia sambung kembali kerjanya yang tergendala tu. Jari-jemarinya lincah menari-nari di atas papan kekunci yang disediakan. Sesekali dahinya dipicit. Sesekali jemarinya diletupkan menghilangkan lelah ditangan.

            Dia kembali angkat wajah bila dia teringat sesuatu. Sesuatu yang masih belum dikhabarkan pada isterinya. Sesuatu yang dia dapat siang tadi. Dan semestinya, sesuatu yang mengembirakan mereka berdua.

            “Ai..” Panggil Fawwaz. Bila Aireen menoleh pandangnya, digamit isterinya supaya duduk disisinya. Bersama senyuman kacaknya itu.

            Aireen bangkit dan labuhkan duduk disisi Fawwaz walaupun dia agak pelik dengan gelagat suaminya malam ni. Tengah sibuk buat kerja pun boleh nak berbual dengan aku? Kang nanti kerja tak siap macam mana? Jangan salahkan aku sudahlah. “Ada apa?”

            “I dapat satu surat siang tadi.” Fawwaz senyum. Masih mahu bermain tarik tali dengan isterinya.

            “Apa dia? You naik pangkat?” Teruja aje Aireen menyoal. Kalau Fawwaz dinaikkan pangkat, dia pun turut gembira dengan berita tu.

            Fawwaz kerut dahi. Kerja pun tak sampai setahun lagi takkan dah dinaikkan pangkat? Cepat gila, Aireen ni. “Nop. I hanya akan naik pangkat kalau abang I letak jawatan.” Balas Fawwaz. Yeah, itulah kebenarannya. Selagi abang tak letak jawatan, selagi itulah dia akan tetap dengan jawatannya yang sekarang ni. Itupun kalau Daddynya letak jawatan sebagai Chairman lah. Memang terus jawatan Daddy diserahkan pada abang, dan jawatan abang Fariez akan jadi miliknya.

            “Then, what?

            “Tak nak teka dulu?”

            Aireen letak jari telunjuknya dibibir. Memikirkan sesuatu yang mungkin. “Hmm, surat sambung belajar?” Tebaknya.

            Fawwaz gelak. “I tak pasang niat lagi nak sambung belajar. Unlesslah kalau you ada niat nak sambung belajar, I ikut aje.” Ujarnya ceria. Dia memang dah berjanji dengan dirinya sendiri, akan bersama dengan isterinya ke mana sahaja Aireen Humaira ni pergi.

            “Takkan surat poligami kot.” Gumam Aireen perlahan.

            “I’m heared that.” Fawwaz pandang sisi wajah isterinya. Suka sangat cakap perlahan-lahan. Fikir aku tak dengarlah tu.

            Aireen sengih. “Dengar eh? Sorry..” Dia pegang lengan ketak-ketak Fawwaz. Cara dia minta maaf memang akan pegang lengan orang. Tapi tengok keadaan juga. Takkanlah bukan mahram pun dia nak pegang lengan jugakkan? Memang naya kalau macam tu.

            “Don't you ever mentioned about that again.” Tegas bicara lelaki tu. Aireen telan liur. Dia tak sengajalah. Kan dah minta maaf tadi.

            “Okay. Tak sebut dah. Janji.” Aireen angkat tangan berjanji.

            Fawwaz senyum. Dia tak makan hati dengan ayat isterinya tadi, cuma dia cukup tak suka kalau perkataan poligami tu bertandang di bibir isterinya. “I dapat ni siang tadi,” Sambil tayang satu surat berwarna putih dan bercorak hijau ditangannya.

            “Apa tu?” Laju aje tangan Aireen rampas surat tu. Surat-surat dalam sampul tu dibacanya penuh tertib. Kesudahannya, dia tutup mulutnya sebab tak percaya dengan apa yang dibacanya di dada kertas ini. “No jokes, kan?” Soalnya pada Fawwaz.

            Fawwaz angguk. “Tak pernah nak main-main kalau pasal benda ni.” Dia senyum. Juntaian rambut yang menutupi dahi isterinya diselitkan belakang telinga. Sesekali rambut perang asli isterinya dielus lembut penuh kasih.

            “Akhirnya, sampai juga impian yang ni.” Aireen gembira. Berkaca matanya sebab terlampau gembira dengan apa yang didapatinya sekarang ni. Tak fikir apa, dia terus peluk tubuh sasa Fawwaz.

            Fawwaz senyum. Jika isterinya gembira, dia seribu kali lebih gembira. Lantas pelukan isterinya dibalas erat.

No comments:

Post a Comment

Pendapat anda sangat saya hargai