"Setiap cerita yang dikarang di dalam blog ini adalah hak milik penulis. Sebarang ciplak adalah tidak dibenarkan. Terima kasih."

Search This Blog

Wednesday, September 30, 2020

CerTot - Tegur

 Matanya hanya pandang dua manusia yang berdiri d ihadapannya. Ralit sekali. Bibir sesekali mengoyak senyum.

“Jaga diri baik-baik. Duduk sini jangan buat sombong. Pandai-pandai cari kawan.” Telinganya dengar sayup-sayup si ibu memberi sebuah pesanan pada si anak.

“Ish, ibu ni. Orang tahulah!” Dingin dan keras sekali ayat yang keluar dari mulut si anak. Langsung tak pandang wajah ibunya yang tersenyum.

“Nanti nak cuti, ibu datang sini ambil Amal.” Si ibu dengan senyuman bersuara lagi. Langsung tak ambil kisah dengan suara anaknya yang sudah meninggi.

“Tak payah ambillah! Amal duduk sini aje sampai bila-bila.”

“Takkan dah habis belajar pun masih nak duduk sini?”

“Dah habis belajar, carilah kerja. Lepas itu duduk rumah sendiri!”

“Tak nak balik rumah ibu ke?”

“Tak nak! Amal tak ada ibu yang suka paksa-paksa anak dia!” Beg sandang yang berisi baju di sangkut di bahu. Bersedia nak mulakan langkah.

Nampak si ibu masih dengan senyuman. Langsung tak terkesan di hatinya akan nada tak suka anaknya. “Okeylah. Ibu nak balik dulu ni. Nanti bila-bila, ibu datang lagi.” Masih berlembut.

“Tak payah datang pun tak apa. Amal tak ada ibu yang miskin macam inilah. Buat malu Amal aje. Dah, pergi balik sana!” Menghalau.

Juga dengan senyuman, si ibu melangkah perlahan pergi tinggalkan anaknya.

Si anak terus mengorak langkah, dan matanya ternampak aku yang semenjak tadi menjadi pemerhati. Si anak itu mendekati aku di sini bersama senyuman.

“Hai. Aku, Amal.”

Aku senyum. “Aku Iyaz.” Diam sekejap sebelum sambung. “Siapa tadi tu? Mak kau ke?” Tanya aku pada Amal meski aku sudah lihat semuanya tadi.

Amal mati senyum sebelum perlahan-lahan angguk. Riak wajahnya bertukar.

“Bro, aku nak pesan sikit ni. Tak elok kalau kau layan mak kau macam tadi.”

“Apa masalah kau?”

“Tak ada apalah. Aku cuma menegur. Sebagai saudara sesama Islam yang dah tiada emak, aku rasa aku patut tegur kau.” Diam. “Aku rasa kau sangat kurang ajar dengan mak kau. Kau tahu tak, aku sedih bila tengok kau layan mak kau nak tak nak macam tadi. Kalau kau tak nak mak kau, apa kata kalau kau bagi aje kat aku. Dah 20 tahun aku hidup tanpa seorang mak di sisi. Aku nak juga merasa hidup macam kau yang ada seorang emak.”

Amal diam. Tak tahu nak cakap apa.

“Kau tahu tak, mak kau sanggup tahan malu bila nak lahirkan kau depan doktor. Tapi sekarang, kau buat mak kau terpaksa tanggung malu sekali lagi sebab kau dah hina dia depan orang ramai tadi.”

Amal masih lagi diam.

“Kalau kau tak keberatan, kalau kau dah sangat benci mak kau, apa kata kau bagi aje mak kau pada aku. Aku janji, aku akan jaga mak kau macam aku jaga mak aku sendiri. Tapi, aku nak bagi amaran, bila kau dah bagi mak kau pada aku, jangan sesekali kau munculkan diri kau depan mak aku lagi. Dan sepanjang mak kau dah jadi mak aku, aku akan pastikan yang mak aku akan lupa siapa kau dalam diri dia.” Sinis senyuman Iyaz.

Amal jatuh terduduk di situ. Air mata mengalir di pipi. Menyesali apa yang dah dia buat pada ibunya tadi.

 

P/s : I made this story at 9.00pm, 18 Januari 2015, tajuknya Lintasan Idea.

No comments:

Post a Comment

Buah fikiran anda amatlah di hargai.