"Setiap cerita yang dikarang di dalam blog ini adalah hak milik penulis. Sebarang ciplak adalah tidak dibenarkan. Terima kasih."

Search This Blog

Friday, December 24, 2021

Certot - Poli

 Air dihidang di atas meja. Senyuman diukir menjemput tetamu petang itu menjamu selera. Petang apa, nak dekat maghrib dah. Dah senja baru nak buat sesi menziarah rumah ke rumah ke?


Duduh dilabuh di sisi emak. Dia bukannya perempuan melayu terakhir yang kena duduk di dapur lepas hidang jamuan eh.


Wajah tiga mak cik yang mampir ke rumahnya diperhati satu demi satu. Bibir tersenyum sinis bila ada satu wajah yang sangat familiar. Makcik ini lagi.


Aku rasa setiap rumah ada muka mak cik ni. Biasalah bila jadi radio bergerak ni. Semua benda dia kena tahu dulu. a.k.a mak cik bawang.


Anak-anak dia mesti penat ada mak macam ni, bukan?


Ternaik kening bila mak cik bawang itu tiba-tiba menyoal. Amboi, dah habis berbual pasal semua orang ke? Sekarang ni giliran dia pula yang akan dijaja nanti?


“Kamu ni belajar lagi ke?”


Zana angguk. “Ya, mak cik. Saya belajar lagi.”


“Belajar kat mana?”


“Di Poli je, acik.” Senyum nipis.


Nampak mak cik itu menyinis. “Poli aje? Poli mana? Anak mak cik si Julia tu belajar di UIA lagi tau. Siap ada tulis antarabangsa haa..” Bersama memek muka mak cik itu membangga anaknya.


Wajah emak dipandang pula, “Tak adalah pandai mana pun anak kamu ni, Gee.”


Nampak wajah emak yang tenang itu hanya tersenyum. Tapi, tidak dia. Poli aje dia cakap?


Eh, mak siapa ni? Jangan sampai aku yang perhambat dia balik rumah nanti.


“Poliklinik aje mak cik. Nanti kalau mak cik sakit mulut, mak cik datanglah. Saya bagi free aje rawatan untuk mak cik. Poliklinik saya dekat pekan aje.” Biar mampus mulut kau aku rawat nanti.


Anak mak cik sampai UIA aje? Alaahai.. saya ni tak main universiti kat Malaysia ni, mak cik. Tak best sangat pun. Jadi, saya sambung di India. Alhamdulillah, dah habis belajar, sekarang jadi doktor di poli tu.”Jeda seketika.


Kau sabar jap, cik. Saya ni banyak benda nak tembak acik.


Tubuh didekatkan ke arah mak cik itu. Tangan diletak di sebelah mulut, gaya berbisik. “Saya ingat lepas ni nak bawa mak pindah ke pekan. Duduk sini tak amanlah, acik. Banyak sangat radio bergerak bawa cerita tak betul.”


Bahu yang ditampar emak digosok. Ikut dari mata emak; kau jangan nak buat perangai eh.


Maka terdiamlah mak cik itu. Langsung diajak dua lagi yang mengekorinya beredar ke rumah seterusnya.


Acik jangan lupa balik rumah pula. Dah malam ni. Nanti kena sorok hantu. Hantu suka orang mulut potpet ni tau.”


Makin laju mak cik itu berjalan menarik dua lagi rakannya.

No comments:

Post a Comment

Buah fikiran anda amatlah di hargai.